Kadee en Kadet

Katelijne

Erkend Ergotherapeut
Novilo Talentbegeleider Hoogbegaafdheid

Katelijne Diercxk

Ik ben Katelijne Dierckx. In 2003 studeerde ik af als gegradueerde in de ergotherapie. In 2006 behaalde ik een bijkomend diploma van de voortgezette opleiding voor buitengewoon onderwijs. Ik ben erkend door FOD gezondheid en ben lid van Ergotherapie Vlaanderen. Ik heb 15 jaar als ergotherapeute in het buitengewoon onderwijs gewerkt, waar ik therapie gaf aan kleuters en kinderen van de lagere school die basisaanbod, type 2 of type 4 onderwijs volgen. De kinderen die bij mij op therapie kwamen, hadden vaak een meervoudige diagnose. Hierdoor heb ik een brede waaier aan kennis op vlak van alle stoornissen die gepaard kunnen gaan met de ontwikkeling (bv. ADHD, autisme, dyspraxie, syndroom van Down,...). 

Ondertussen werd ik zelf mama van drie kinderen. Elke dag opnieuw leren ze iets bij, elke dag opnieuw worden ze een beetje groter, een beetje meer zelfstandig.  Ook bij hen verloopt niet altijd alles zoals je gedacht, gehoopt of gepland had. Het werd duidelijk dat mijn drie kinderen hoogbegaafd zijn. Gaandeweg werd duidelijk dat het bij hen alledrie op een andere manier naar buiten komt. Alledrie bleken ze een andere aanpak nodig hebben. Wat volgde was een enorme zoektocht naar scholen, aangepaste hulp, een aanpak die werkt. Voor onszelf werd het een zoektocht naar een luisterend oor, antwoorden op onze vragen, een sprankeltje hoop, de bevestiging of we al dan niet goed bezig waren.

Vooral de kleuterleeftijd was voor ons als ouders een erg zware periode, een periode van veel onzekerheden maar ook een periode van veel onbegrip. Hierop besloot ik in 2019 de opleiding tot talentbegeleider te volgen, met als doel andere ouders bij te staan in hun zoektocht en het hoogbegaafde kind weer lekker in zijn vel te laten voelen.

De meeste kinderen ontwikkelen zich vanzelf en huppelen door het leven op weg naar volwassenheid, op weg naar onafhankelijkheid. Deze ontwikkeling verloopt echter niet bij iedereen vlekkeloos. Vaardigheden die voor de een vanzelfsprekend zijn, zijn dit voor anderen helemaal niet.

Door mijn therapieën streef ik naar een zo groot mogelijke zelfstandigheid op vlak van zelfzorg/wonen, leren/werken en spel/vrije tijd voor alle kinderen die ik begeleid. Door te adviseren, te begeleiden en eventueel alternatieven aan te bieden. Hierbij zet ik het kind centraal. Wat zijn je mogelijkheden? Dat is mijn startpunt waaruit ik in samenspraak een gerichte individuele therapie uitbouw, rekening houdend met persoonlijke interesses en motivaties.

Als talentbegeleider zorg ik ervoor dat het hoogbegaafd kind goed in zijn vel zit en goed tot zijn recht komt. Het welzijn van het hoogbegaafde kind staat in de hele begeleiding voorop. Hierbij wil ik het kind in zijn totale context zien. Dus bij het oplossen van problemen wil ik ook verder kijken en andere partijen mee betrekken (ouders, school,…). Een goede communicatie is hierbij een absolute must.