Overslaan naar inhoud

Breinfabriek 

In onze nieuwe Breinfabriek-reeks maken we executieve functies tastbaar en leuk met 11 unieke mascottes. We leren kinderen hun eigen 'fabriek' te beheren.

Waarom Executieve Functies onmisbaar zijn

Executieve Functies zijn de regelaars en planners in de hersenen van je kind – eigenlijk de ‘fabriek’ van het brein. Deze vaardigheden bepalen niet alleen hoe goed je kind leert lezen of rekenen, maar vooral hoe goed het omgaat met het leven.

Executieve functies zorgen er onder andere voor dat je kind:

  • Kan starten met een saaie taak (ook al is er geen zin).
  • Kan stoppen met roepen of terugslaan (impulscontrole).
  • Kan schakelen als een plan niet werkt (flexibiliteit).
  • Leert omgaan met teleurstellingen (emotie-regulatie)

Zwakke executieve functies leiden vaak tot frustratie, uitstelgedrag en conflicten. Door de executieve functies te trainen, geef je je kind de tools voor zelfsturing, veerkracht en succes op school en daarbuiten!

Concreet:

  • 3 verschillende programma’s (per leeftijdscategorie)
  • Aan de hand van een verhaal en mascottes leren de kinderen de verschillende functies kennen
  • Via verschillende soorten opdrachten (doe-opdrachten, creatieve opdrachten, denkopdrachten,...) leggen ze de link naar zichzelf
  • Kinderen krijgen per sessie een bundel mee naar huis met een overzicht van de afgelopen sessie én een tip waarmee je zelf aan de slag kan gaan, zodat ze thuis verder kunnen oefenen

Ontdek welk programma het beste bij jouw kind past:

Kleine Piep
Breinfabriek Kleuters (4-6 jaar)

Wat

Dit is de cruciale basis. Kleuters werken met de vier basis-mascottes om de vier belangrijkste bouwstenen te leggen:

  • Tandwiel Tanja (Flexibiliteit): Leren omgaan met onverwachte veranderingen.
  • Stopknop Snor (Impulscontrole): De drang om te pakken of te slaan beheersen.
  • Kleine Piep (Werkgeheugen): Korte instructies onthouden.
  • Kikker Karel (Emotieregulatie): De "hete stoom" van boosheid leren afkoelen.

Resultaat

Jouw kleuter leert bewuster pauzeren en is beter voorbereid op de overstap naar de lagere school.

Trajectopzet

  • Leeftijdsgroep: kleuters van 4 tot en met 6
  • Aantal sessies: 5 sessies
  • Duur per sessie: 60 minuten
  • Groep: min. 2 en max. 6 kinderen
Professor Puzzel
Breinfabriek 1-2-3 (6-9 jaar)

Wat

In deze fase introduceren we een vijfde mascotte om de basis van het leerproces en sociaal omgaan te verstevigen. De focus ligt op het bouwen van een stevig innerlijk fundament:

  • Tandwiel Tanja (Flexibiliteit) & Professor Puzzel (probleemoplossend vermogen): Ze leren dat een vastgelopen plan geen mislukking is, maar een kans om een nieuwe, slimme oplossing te zoeken (flexibiliteit en probleemoplossing).
  • Stopknop Snor (Impulscontrole): We trainen de impulscontrole; eerst denken, dan doen! Cruciaal voor rust in de klas en bij sociale interacties.
  • Kleine Piep (Werkgeheugen): We versterken het werkgeheugen met visuele en auditieve hulpmiddelen om langere instructies of rekensommen vast te houden.
  • Kikker Karel (Emotieregulatie): Het kind leert de temperatuur van zijn emoties te meten en met behulp van de Gieter-Techniek frustratie en boosheid te reguleren.

 Resultaat

Jouw kind leert de oorzaak van zijn/haar probleem te benoemen en de juiste mascotte (strategie) in te zetten. Zo krijgen kinderen betere controle over hun impulsen en zijn flexibeler bij tegenslag.

Trajectopzet

  • Leeftijdsgroep: 6 tot en met 9 jaar (eerste leerjaar tot en met derde leerjaar)
  • Aantal sessies: 6
  • Duur per sessie: 60 minuten
  • Groep: min.2 en max. 6 kinderen
Start-up Stef
Breinfabriek 4-5-6 (9-12 jaar)

Wat

Nu gaan we naar het hogere niveau: het effectief beheren van alle elf functies voor schoolprojecten, zelfstudie en de overstap naar het secundair onderwijs.

  • Kleine Piep (Werkgeheugen), Tandwiel Tanja (Flexibiliteit), Kikker Karel (Emotieregulatie) en Start-up Stef (Initiatie) worden getraind om deze vaardigheden toe te passen op complexere, langdurige taken, waarbij de uitdagingen groter zijn.
  • Architect Archie (planning) & Sorteerrobot Sjoerd (organisatie) zorgen voor de perfecte projectstructuur.
  • Klok Kiki (Time Management) & Spiegel Spookje (metacognitie/zelfmonitoring) trainen de balans tussen tijdsdruk en kwaliteitscontrole.
  • Laser Lenard (Volgehouden aandacht) & Stopknop Snor (impulscontrole) werken samen om afleidingen te blokkeren en impulsen te stoppen.
  • Doorzet Dirk (doelgericht vermogen) zorgt voor het doorzettingsvermogen bij langdurige taken.

Resultaat

Jouw kind wordt een bewuste manager van de eigen tijd en leert alle benodigde tools in te zetten voor onafhankelijk en succesvol leren.

Trajectopzet

  • Leeftijdsgroep: 9 tot en met 12 jaar (vierde leerjaar tot en met zesde leerjaar)
  • Aantal sessies: 8
  • Duur per sessie: 90 minuten
  • Groep: min. 2 en max. 6